Na bicykloch okolo Korziky | Klimatex.cz

Posledné dva roky sa nadšený cyklista a talentovaný fotograf Jarda spoločne so svojim kamarátom Markom vydávajú na rôzne cyklodobrodružstvá po Česku aj mimo neho. Tento rok ich cesty smerovali na Korziku, kam so sebou vyviezli aj niektoré novinky z našej cyklokolekcie. Rozprávanie o zážitkoch z ostrova plného krásnych pláží a prírodných úkazov sme si nemohli nechať ujsť a o rozhovor plný tipov na vybavenie, užitočných rád na cestu aj nevšedných príbehov z cyklistického sedla, sa radi podelíme aj s vami. Čítajte ďalej a nechajte sa inšpirovať na svoje ďalšie cyklistické dobrodružstvá.

1. Korzika je atraktívnym miestom pre cyklistické výlety. Prečo tomu tak je az akého dôvodu zlákala aj vás?

S kamarátom Markom, s ktorým sme sa spoznali na vysokej škole, vyrážame posledné roky aspoň na týždeň za nejakým cyklo-dobrodružstvom. Prvýkrát sme išli na bicykli z Brna k moru do Slovinska. Za druhé sme šli koliesko cez Alpy v okolí Salzburgu a Innsbruku. Minulý rok sme sa rozhodli vyjsť na bicykli nad 3000 m.n.m. a pre túto výzvu sme si vybrali Švajčiarsky kopec Gornergrat s náhľadným výhľadom na Matterhorn.

Keď sme vyberali tohtoročnú lokalitu, vedeli sme, že si chceme dať pauzu od Álp, ale zase nás nebaví jazdiť po placi. Na východ a na Balkán sa nám veľmi nechce kvôli medvedíkom, pretože predsa len jazdíme „nadivoko“ a spíme, kde sa dá. Zároveň sa nám nechcelo riešiť prepravovanie bicykla lietadlom a už vôbec nie jazdiť na cudzom, požičanom bicykli. No a tak padol návrh - čo tak Korzika?

Je to relatívne v dojazdovej vzdialenosti, sú tu hory, nie sú tu nijako extra nebezpečné divé zvieratá, ľudia snáď tiež v pohode no a na bicykli sa tam predsa jazdí veľa, tak to tam musí byť super!!!

 PÁNSKE CYKLOOBLEČENIE DÁMSKE CYKLOOBLEČENIE DETSKÉ CYKLOOBLEČENIE

2. Môžeš nám v krátkosti popísať váš výlet? Absolvovali ste slávnu GT20 alebo ste zvolili inú trasu?

GT 20 sme neabsolvovali, iba niektoré jej úseky, ako napríklad výstup od hladiny mora k najvyššiemu prejazdnému priesmyku na Korzike Col de Vergio 1467m.n.m. Radi si vyberáme cestu sami s ohľadom na zaujímavé miesta, miesta na spanie a taktiež aby bolo kde nakúpiť a kde nabrať vodu. Naša trasa začínala v druhom najväčšom meste Korziky – Bastii, kde sme aj končili. Na dopravu sme využili trajekt z Talianskeho Livorna, kde sme nechali zaparkované auto a modlili sa, aby na nás v poriadku počkalo.

Na ostrove sme aj s cestou sem a späť strávili deväť dní. Najazdili sme celkom 850 km a vystúpili cca 13 000 výškových metrov. Celý ostrov sme v podstate obišli dookola a urobili si aj odbočku do vnútrozemia. Veľa sme sa snažili držať pozdĺž mora, ale prešli sme aj niekoľko horských priesmykov.

GT20 na Korzike je diaľková cyklistická trasa, ktorá umožňuje prejsť celý ostrov od severu na juh. Trasa začína v meste Bastia na severe ostrova a končí v Bonifaciu na juhu. GT20 je rozdelené na 12 etáp s dĺžkou od 30 do 70 kilometrov, čo celkovo činí približne 600 kilometrov. Cyklistický prejazd GT20 je výnimočný svojimi nádhernými výhľadmi, pestrou prírodou a historickými dedinami, ktoré ponúkajú príležitosť spoznať Korziku do hĺbky. Trasu je možné absolvovať na klasickom bicykli, ale vďaka dostupným nabíjacím staniciam je možné využiť aj elektrobicykle, čo sprístupňuje tento zážitok aj ľuďom s nižšou fyzickou kondíciou alebo starším osobám.

3. Korzika je 4. najväčším ostrovom slnečného Stredomoria. V akom ročnom období sú tu najlepšie podmienky na cyklovýlety?

Určite odporúčam jar alebo jeseň. My tu boli v máji a na celodenné šliapanie na bicykli bola ideálna teplota. Zároveň sa už dalo celkom v pohode vykúpať aj v mori av noci človek nemrzol. Príroda bola krásne zelená a rozkvitnutá, ale od slniečka tu bude človek usmažený asi v každom ročnom období. Aj keď bolo maximálne 20 ° C, ruky mi po dvoch dňoch na slnku začínali doslova horieť. Je tu ešte pred hlavnou sezónou, takže sa dá na veľa miestach spať „nadivoko“. Niekoľkokrát sme spali priamo na pláži, čo si napríklad v sezóne neviem veľmi predstaviť.

4. Ako je to s dopravou na ostrov, ak si cyklista vezie vlastný bicykel? Aké sú možnosti a aký spôsob ste zvolili vy?

My sme zvolili cestu autom z SR do Livorna, kde sme ho nechali a pokračovali ďalej už len s kolesami. Variant vlastným autom už máme vyskúšanú z dvoch prechádzajúcich výletov a dáva nám určitú nezávislosť. Nafta nás vyšla na nejakých 6 500Kč. (v Taliansku aj Rakúsku odporúčam tankovať mimo diaľnice, dá sa tak ušetriť až 5 Sk/l). V Livorne sme našli neplatené parkovisko, kde na nás auto v poriadku počkalo. Lístky na trajekt sme kupovali priamo v prístave na prepážke tesne pred plavbou, pretože sme sa chceli vyhnúť stresovaniu, či trajekt stíhame, keby sme kúpili lístky dopredu na určitý deň a hodinu. Lode tu jazdia dvakrát denne, ráno a popoludní. Cesta tam a späť na jedného + kolo vyšla na cca 1 500Kč.

Ako ďalší variant sme zvažovali ísť vlakom, ale nikde som nenašiel žiadne zmysluplné spojenie a už vôbec nie záruku, že nám vezmú kolesá a cenovo to vychádzalo úplne nezmyselne. Ďalší variant mohlo byť ešte lietadlo, ale predstava že musím rozoberať koleso, pchať ho do futrálu a všetky tie veci - tak to vôbec.

PÁNSKE DRESY NA BICIKEL  DÁMSKE DRESY NA BICIKEL   DETSKÉ DRESY NA BICIKEL

5. Ostrov sa pýši hornatým povrchom. Pre aký druh a úroveň cyklistiky je podľa teba vhodná?

Pokiaľ človek nejde vyložene loviť traily, ktorých tu tiež pár je, tak je tu všade asfalt. A ideálne kolo cestička alebo gravel. Keby som mal gravelbike tak si ho sem určite vezmem.

6. Ako hodnotíš miestne podmienky pre cyklistov? Sú tu nejaké špeciálne pravidlá alebo predpisy?

Po pravde som čakal Korziku viac cyklofriendly, než mi nakoniec v skutočnosti prišla. Nie sú tu takmer žiadne cyklotrasy. Celú dobu sme vymýšľali rôzne alternatívy ako neísť po ceste. Super bol úsek po zrušenej železnici, ktorá predtým viedla medzi mestami Bastia a Porto – Vecchio. Ďalšie čo je super, že nám veľmi často ľudí fandili, keď nás videli, trúbili a mávali. Hlavne v tých najväčších kopcoch to človeku dodávalo energiu. Cyklo servis sme po ceste nestretli snáď ani jeden, asi by človek musel vyložene hľadať vo väčších mestách. Prevádzka je tu celkom hustá. Všetci chcú ísť po tých cestách s najkrajšími výhľadmi. Turisti tu jazdia predovšetkým na motorkách alebo v obytných autách, ale celkovo mi prevádzka vadila asi len na pár úsekoch, keď sme museli ísť po hlavnej ceste.

Jediné pravidlo, čo sme tu vypozorovali bolo, že dve protiidúce autá sa musia zákonite míňať v mieste, kde sme práve my. To sa nám stávalo stále. Napríklad štvrť hodiny žiadne auto nejazdilo a zrazu rovno dve a z oboch strán, ktoré sa stretnú presne u nás. Pri rýchlych zjazdoch z kopca odporúčam dávať určite pozor na zvieratá na ceste. Ošípané, ovce, kozy alebo kravy sú tu na dennom poriadku. Fajn je, že skoro na každom rohu je tu nejaké náustok. Keď u neho vyložene nebola ceduľka „Non-potable“, tak sme si vodu natočili priamo do fľaše a nikdy bohudík nebol problém.

7. Povedz nám niečo o výbave, ktorú si mal so sebou. Aké oblečenie a funkčné vlastnosti sa ti hodili a čo sa určite oplatí mať so sebou?

Jazdím na svojom starom horskom bicykli ešte na 26 palcových bicykloch, na ktorom mám krásne hliníkové blatníky zo starého favorita. V kombinácii s nepremokavými taškami je to nepriestrelná kombinácia do každých podmienok.

Čo sa týka oblečenia, mal som so sebou cyklodres VIGGO, bib cyklošortky SIDHI plus so sebou vždy vozím aj náhradný dres a kraťasy, vetrovku JORAH na zjazdy z kopca, alebo jazdu večer a pierku na dlhšie státie. Mal som so sebou aj termo tričko s dlhým rukávom a dlhé termo nohavice, ale tie som ani raz nepoužil. Určite ale odporúčam nepodceniť, pretože obzvlášť v horách tu cez noc teploty dokázali klesnúť veľmi nízko.

Tento rok sme so sebou po prvýkrát mali stan, čo bolo super predovšetkým proti komárom, ktorí tu na pár miestach dokážu potrápiť. Jedlo a pitie sme nevozili skoro žiadne a snažili sa vždy plánovať zásoby podľa toho, kde bude ďalšia možnosť doplnenia. Na bicykli je človek celkom mobilný a každú chvíľu sme boli v nejakej dedinke s obchodíkom.

Čo sa týka oblečenia, mal som so sebou cyklodres, bib cyklošortky plus so sebou vždy vozím aj náhradný dres a kraťasy, vetrovku na zjazdy z kopca, alebo jazdu večer a perovku na dlhšie státie. Mal som so sebou aj termo tričko s dlhým rukávom a dlhé termo nohavice, ale tie som ani raz nepoužil. Určite ale odporúčam nepodceniť, pretože obzvlášť v horách tu cez noc teploty dokázali klesnúť veľmi nízko.

8. Máš nejaká odkaz alebo radu pre cyklistov pred ich cestou na Korziku?

Určite nepodceňovať náročnosť Korziky. Je to naozaj neustále hore a dole a navyše v spojení so všadeprítomným spaľujúcim slnkom. Myslel som si, že keď nás budú štvať kopce, tak pôjdeme jednoducho pozdĺž pobrežia, ale tu to tak jednoducho nefunguje. Aj cesty pozdĺž pobrežia je stále hore dole a keď človek už piatykrát za sebou šliape zase do 200 m.n.m. tak si uvedomí, že už to je zase dokopy 1000. (a tiež je tu dosť draho, pivo v reštaurácii 8-9 euro hovorí za všetko!!!)

 

9. Aké sú tvoje ďalšie cyklistické plány a sny?

Rád by som v najbližšej dobe obišiel SR pozdĺž hraníc. Dúfam, že to dopadne ešte tento rok. Raz by som sa tiež chcel postaviť strachu zo zvierat a vyraziť na Balkán.

CYKLOŠORTKY PRE NEHO CYKLOŠORTKY PRE ŇU CYKLOŠORTKY PRE NAJMENŠÍCH

Ďakujeme Jardovi za zdieľanie poznatkov i zážitkov z Korziky a prajeme mnoho ďalších úspešných a dobrodružných cyklistických výprav, či už pozdĺž českých hraníc alebo na Balkáne. Šťastnú cestu a mnoho ďalších kilometrov v cyklistickom sedle!

Páčil sa článok?